Fan vad gott det är med mango!
Just nu ligger jag i sängen och äter mango med apelsinglass. Min hund Nellie, älskar apelsinglass.. Hon dreglar när hon ser paketet. Helt otroligt!
Just nu så somsagt sitter jag i sängen och tittar på multipla intelligenser.

Vilket är ett flummigt ämne. Om man som mig har insett att matte och andra naturvetenskapliga ämnen inte är så himla lättförståeligt så är det otroligt viktigt att veta vad som man bör tänka på. Det finns ingen klar definition på vad intelligens är och innebär. Men det finns flera teorier. De flesta skulle säga att intelligens är verbal förståelse och en förmåga att tänka både logiskt och abstrakt. Vissa skulle även lägga till förmågan att se geometriska samband och strukturer. En del forskare tycker att det bara finns en dominant intelligensfaktor medan andra tycker att intelligens består av flera oberoende faktorer. Jag själv vet inte riktigt vad jag tycker att intelligens är. Jag tycker att min Bordercollie är intelligentare än min pudel i vissa lägen och vice versa.
Teorin om multipla intelligenser togs fram 1983 av Dr. Howard Gardner, professor i utbildning vid Harvard Universitet. Han menade att de traditionella intelligenstesterna kretsade kring en viss typ av intelligenser.
Idag finns många uppfattningar om att intelligens kan mätas utifrån människans förmåga att skriva, läsa och lösa matematiska uppgifter, samt att en persons framtid hänger på hur väl du klarar av dessa förmågor.
Howard Gardner har visat genom undersökningar att detta är befängt. Han menar att vi inte ska bedöma människor utifrån denna felaktiga uppfattning av vad intelligens innebär.
I sin bok “Frames of mind” (Sinnesstämningar) som gavs ut 1983, publicerade han sina idéer. Där menade han att alla har olika typer av sinnen och att det inte finns två intelligensprofiler som ser likadana ut. Av 8 intelligenser, kan en person vara mycket duktig i en, två eller tre intelligenser, men ingen är bra på dem alla. Alla människor (som inte har någon form av handikapp) kan använda sig av alla intelligenser, men man har sina preferenser, de intelligenser man använder mest.
I undervisning bör läraren använda sig av olika sätt att lära ut, multipla intelligenser, för att möta alla barns olika behov och för att skapa ett varierat arbetssätt. Det skulle i sin tur ge eleverna en större möjlighet att mer effektivt kunna ta till sig kunskap enligt sina unika sinnen. Howard Gardner´s tanke är inte att man ska ta reda på elevernas sätt att lära för att sedan sortera in barnen i fack (inlärningsstilar). Detta är något som vissa skolor misstolkat vilket bland annat en annan forskare, John Hattie, lyft fram som en faktor som inte utvecklar lärandet effektivt.
Idag finns många uppfattningar om att intelligens kan mätas utifrån människans förmåga att skriva, läsa och lösa matematiska uppgifter, samt att en persons framtid hänger på hur väl du klarar av dessa förmågor.
Howard Gardner har visat genom undersökningar att detta är befängt. Han menar att vi inte ska bedöma människor utifrån denna felaktiga uppfattning av vad intelligens innebär.
I sin bok “Frames of mind” (Sinnesstämningar) som gavs ut 1983, publicerade han sina idéer. Där menade han att alla har olika typer av sinnen och att det inte finns två intelligensprofiler som ser likadana ut. Av 8 intelligenser, kan en person vara mycket duktig i en, två eller tre intelligenser, men ingen är bra på dem alla. Alla människor (som inte har någon form av handikapp) kan använda sig av alla intelligenser, men man har sina preferenser, de intelligenser man använder mest.
I undervisning bör läraren använda sig av olika sätt att lära ut, multipla intelligenser, för att möta alla barns olika behov och för att skapa ett varierat arbetssätt. Det skulle i sin tur ge eleverna en större möjlighet att mer effektivt kunna ta till sig kunskap enligt sina unika sinnen. Howard Gardner´s tanke är inte att man ska ta reda på elevernas sätt att lära för att sedan sortera in barnen i fack (inlärningsstilar). Detta är något som vissa skolor misstolkat vilket bland annat en annan forskare, John Hattie, lyft fram som en faktor som inte utvecklar lärandet effektivt.
Tanken är att istället att använda teorin för att variera undervisningen för hela klassen. Det är viktigt att man som lärare använder alla olika sätt i sin undervisning, för att skapa ett varierad undervisning. Det finns flera forskare utöver John Hattie och James Nottingham som lyfter fram effekten av att variera undervisning. Alla lärare har olika hjälpmedel för att komma på olika sätt att variera sin undervisning. Multipla intelligenser kan vara ett sätt.På min blogg har jag länkat till en intelligensprofil. Howard är själv är emot tester som ska visa vilka intelligenser som är de mest framträdande.
Jag har översatt Howards svar på hur han ser på detta:
Kan man inte göra en uppsättning av tester för var och en av intelligenserna?
” En gång tänkte jag att det skulle vara möjligt att skapa ett gäng tester av varje intelligens – en intelligensmässig version för att vara korrekt – och sen helt enkelt bestämma korrelationen av resultatet på de olika testerna. Jag tror nu dock att det skulle vara en extremt svår uppgift att utföra. Jag tror faktiskt att det bara går att utföra om någon kunde upptäcka flera mätmetoder för varje intelligens och sen se till att personerna är säkra på hur man handskas med materialen och metoderna genom vilka varje intelligens skulle mätas med. Den spatiala intelligensen skulle mätas genom att man fick hitta ens väg i en okänd terräng, spela schack och komma ihåg arrangemanget av objekt i ett nyligen tömt rum.
Många har skapat MI-test Den kändaste är förmodligen MIDAs test, skapat av Branton Shearer. Dessa test ger vanligtvis en hastig inblick i folks intressen och rangordningar. De har två svagheter: 1) De mäter faktiskt inte styrkor – man behöver praktiska uppgifter för att undersöka hur musikalisk intelligent, eller spatial intelligent eller interpersonell intelligent en person är. 2) Testet utgår ifrån att personen har en god intrapersonell intelligens – dvs att man känner sig själv väl. Men många av oss tror att vi känner oss själva bättre än vad vi verkligen gör. Jag tvivlar att någon skulle poängsätta sig själv lågt i de personella intelligenserna, men några av oss måste ha mindre personella intelligenser än andra. Jag har inget emot att en person använder MIDAs eller andra mätmetoder för att lära sig om de multipla intelligenserna. Många människor, både unga och gamla tycker verkligen att det är intressant att tänka på sin egen och/eller andra personers intelligensprofil. Men jag måste återigen poängtera att vi bara kan lära oss om en persons intelligens om vi verkligen mäter hur väl de kan utföra en uppgift som visar på en specifik intelligens.”
Howard Gardner www.howardgardner.com
Jag gjorde testet.
Jag fick
Kroppsklok
Naturklok
Språkklok
Bildklok
Människoklok
Jagklok
Musikklok
Logik
Logik kom längst ner på typ 18 poäng..
Kinestetiska (rörelsebegåvade) människor har nytta av fysiska upplevelser som att röra, känna, hålla, göra och få praktisk övning. Alla människor är kinestetiska (kroppskloka), men några är mer än andra.
Kroppskloka människor lär sig bäst genom att använda deras kroppar för att lära in. Att vara kroppsklok handlar om att tänka och känna genom beröring och rörelser. Man har ofta gåvor att tycka om olika sporter och fysisk aktivitet.
Om du är kroppsklok är du förmodligen bra på sport, spela teater eller dans. Kanske tycker du om att arbeta med händerna som hantverk, fixa saker, skulptera eller framföra magiska trick? Du tar hjälp av ett tydligt kroppsspråk och gester när du vill förmedla eller säga något.
Du har förmodligen en bra koordination och balans och tycker att det är lätt att spela bollspel och röra dig rytmiskt. Har oftast en fingerfärdighet och snabbhet vilket gör att du klarar att ta kontrollen över nya dataspel. Många kroppskloka människor tycker att det är svårt att koncentrera sig I skolan eftersom många lärare mest använder ord och siffror. Du behöver få röra dig emellanåt vid små korta pauser, då du har svårt att sitta stilla för länge. Du får dina bästa tankar och idéer när du rör på dig. Testa därför att träna in nya kunskap och repetera genom rörelse eller när du promenerar. Du har en utvecklad fin- och grovmotorik
Duktiga på att använda kroppen för att uttrycka känslor.
Du lär sig genom ett muskelminne, dvs. du minns saker genom din kropp, hellre än ord (ord minne) eller bilder (bildminne). Du är träffsäker och lär dig lätt nya sporter. För mycket teori i undervisningen klarar du inte, utan du behöver få lära dig den praktiskt. Det får du genom att känna på modeller, praktiska övningar, experiment, studiebesök, rollspel, drama eller tillverka något.
Kroppskloka människor lär sig bäst genom att använda deras kroppar för att lära in. Att vara kroppsklok handlar om att tänka och känna genom beröring och rörelser. Man har ofta gåvor att tycka om olika sporter och fysisk aktivitet.
Om du är kroppsklok är du förmodligen bra på sport, spela teater eller dans. Kanske tycker du om att arbeta med händerna som hantverk, fixa saker, skulptera eller framföra magiska trick? Du tar hjälp av ett tydligt kroppsspråk och gester när du vill förmedla eller säga något.
Du har förmodligen en bra koordination och balans och tycker att det är lätt att spela bollspel och röra dig rytmiskt. Har oftast en fingerfärdighet och snabbhet vilket gör att du klarar att ta kontrollen över nya dataspel. Många kroppskloka människor tycker att det är svårt att koncentrera sig I skolan eftersom många lärare mest använder ord och siffror. Du behöver få röra dig emellanåt vid små korta pauser, då du har svårt att sitta stilla för länge. Du får dina bästa tankar och idéer när du rör på dig. Testa därför att träna in nya kunskap och repetera genom rörelse eller när du promenerar. Du har en utvecklad fin- och grovmotorik
Duktiga på att använda kroppen för att uttrycka känslor.
Du lär sig genom ett muskelminne, dvs. du minns saker genom din kropp, hellre än ord (ord minne) eller bilder (bildminne). Du är träffsäker och lär dig lätt nya sporter. För mycket teori i undervisningen klarar du inte, utan du behöver få lära dig den praktiskt. Det får du genom att känna på modeller, praktiska övningar, experiment, studiebesök, rollspel, drama eller tillverka något.
Människor med naturintelligens liknar kinestetiska människor, eftersom de också tycker om när de får möjlighet att beröra, känna, hålla och prova på praktiska upplevelser, men då oftast utomhus med miljön, naturen och djur.
Det finns miljoner sätt att vara naturklok. Att vara naturklok innebär generellt att du är väldigt intresserad och nyfiken av din omgivning. Du fascineras av rymden och universum och tycker om att skåda stjärnor och andra himlakroppar. Som barn kanske du lockades av att samla på saker från naturen; pinnar, fina stenar, kottar, skalbaggar eller fjärilar. Som vuxen tycker du om att vandra i skogen för att leta efter svamp eller plocka bär.
Naturkloka människor tycker om djur. Du kanske har husdjur hemma, eller intresserar dig för vilda djur i den svenska skogen eller i djungeln. Fågelskådning lockar dig, och du håller ögonen öppna när du färdas i bil inför möjligheten att få se en älg eller räv vid vägkanten.
Som naturklok tycker du om växter. Du är också duktig på att plantera frön och sköta om dina växter. Du kanske känner till mycket om grönsaker och frukter och tar tillvara dem genom tillagning. Du är duktig på att artnamn och har oftast lätt för att artbestämma och klassificera dem.
Du tycker om att vara utomhus och göra små utflykter i naturen. Naturkloka barn tycker om att vara utomhus med kompisar och leka. Du känner dig lugn när du får komma ut i naturen och kan njuta av den skönhet som du ser där. Du tycker om skiftningarna i naturen och gillar hajker och fjällvandringar där du får vara nära och bo i naturen. Kanske är du med i scouterna eller en ornitologisk grupp?
Om du är naturklok lär du dig bäst genom att praktiskt undersöka saker med händerna, använda dig av miljön och tillbringa mycket tid utomhus. Du lär dig bäst när du får samla på saker och analysera. Naturintelligensen handlar även om att se mönster och upptäcka likheter och dra paralleller till saker i naturen. Dataprogram som Excel passar dig för att du där kan skapa ordning och sortera.
Det finns miljoner sätt att vara naturklok. Att vara naturklok innebär generellt att du är väldigt intresserad och nyfiken av din omgivning. Du fascineras av rymden och universum och tycker om att skåda stjärnor och andra himlakroppar. Som barn kanske du lockades av att samla på saker från naturen; pinnar, fina stenar, kottar, skalbaggar eller fjärilar. Som vuxen tycker du om att vandra i skogen för att leta efter svamp eller plocka bär.
Naturkloka människor tycker om djur. Du kanske har husdjur hemma, eller intresserar dig för vilda djur i den svenska skogen eller i djungeln. Fågelskådning lockar dig, och du håller ögonen öppna när du färdas i bil inför möjligheten att få se en älg eller räv vid vägkanten.
Som naturklok tycker du om växter. Du är också duktig på att plantera frön och sköta om dina växter. Du kanske känner till mycket om grönsaker och frukter och tar tillvara dem genom tillagning. Du är duktig på att artnamn och har oftast lätt för att artbestämma och klassificera dem.
Du tycker om att vara utomhus och göra små utflykter i naturen. Naturkloka barn tycker om att vara utomhus med kompisar och leka. Du känner dig lugn när du får komma ut i naturen och kan njuta av den skönhet som du ser där. Du tycker om skiftningarna i naturen och gillar hajker och fjällvandringar där du får vara nära och bo i naturen. Kanske är du med i scouterna eller en ornitologisk grupp?
Om du är naturklok lär du dig bäst genom att praktiskt undersöka saker med händerna, använda dig av miljön och tillbringa mycket tid utomhus. Du lär dig bäst när du får samla på saker och analysera. Naturintelligensen handlar även om att se mönster och upptäcka likheter och dra paralleller till saker i naturen. Dataprogram som Excel passar dig för att du där kan skapa ordning och sortera.
Den lingvistiska (språkliga) intelligensen handlar om ord, att ta in kunskap via att skriva, läsa och det talande ordet, som t.ex. via konversation, diskussion eller debatt.
Om du är språkklok (lingvistisk) tänker du på saker genom ord istället för bilder. Du är bra på att beskriva och förklara och tycker om att läsa och skriva, hitta på berättelser och prata om saker. Du har lätt för att uttrycka dig skriftligt och i tal och att stava rätt. De med lingvistisk intelligens lär sig ett annat språk väldigt lätt och de har ett bra ordminne. Du har därför lätt för att komma ihåg namn på personer, platser och saker.
Du är en god lyssnare, som har lätt att sätta ord på känslor. Du fastnar för ord och uttryck du hör från Tv eller radio och minns dem. Du tycker om korsord, ordgåtor och spel som bygger på ord, typ Alfapet. Roliga historier är något du lägger på minnet, och dessutom tycker om att lyssna till.
Du lär dig genom att anteckna, läsa och lyssna till genomgångar.
Dessutom lär du dig om du får diskutera, debattera, göra intervjuer, besvara skriftliga frågor och skriva om ämnet.
Om du är språkklok (lingvistisk) tänker du på saker genom ord istället för bilder. Du är bra på att beskriva och förklara och tycker om att läsa och skriva, hitta på berättelser och prata om saker. Du har lätt för att uttrycka dig skriftligt och i tal och att stava rätt. De med lingvistisk intelligens lär sig ett annat språk väldigt lätt och de har ett bra ordminne. Du har därför lätt för att komma ihåg namn på personer, platser och saker.
Du är en god lyssnare, som har lätt att sätta ord på känslor. Du fastnar för ord och uttryck du hör från Tv eller radio och minns dem. Du tycker om korsord, ordgåtor och spel som bygger på ord, typ Alfapet. Roliga historier är något du lägger på minnet, och dessutom tycker om att lyssna till.
Du lär dig genom att anteckna, läsa och lyssna till genomgångar.
Dessutom lär du dig om du får diskutera, debattera, göra intervjuer, besvara skriftliga frågor och skriva om ämnet.
Den visuella-spatiala lärstilen handlar om att använda visuella hjälpmedel. Att lära sig via bilder, diagram, demonstrationer, skärmar, filmer och bildkort.
Om du är visuell-spatial (bildklok) är du bra på att lösa gåtor med hjälp av bilder eller former (pussel). Du har en livlig fantasi och kommer oftast ihåg saker genom att se bilder i ditt huvud eller rita mind maps. Kanske är du en dagdrömmare?
Du har konstnärliga gåvor som att måla, skulptera och teckna och har en bra känsla för färg och form. Du tittar förmodligen först på bilder och diagram i en bok innan du läser texten, och är bra på att tänka ut uppfinningar som du skulle tänka dig att skapa. Du tycker om att ta kort på vänner och platser som du besöker, samt att filma din omgivning. Du inspireras av att använda dataprogram som Moviemaker, Photoshop och Powerpoint.
Du är bra på att tänka tredimensionellt, som hur en sak ser ut från baksidan även om du bara kan se den framifrån. Du har ett starkt visuellt minne och har lätt för att hitta vägen även vid nya platser som är okända för dig. Kartor är oftast lätta att tyda.
Du behöver få arbeta i en kreativ miljö med mycket bilder.
Om du är visuell-spatial (bildklok) är du bra på att lösa gåtor med hjälp av bilder eller former (pussel). Du har en livlig fantasi och kommer oftast ihåg saker genom att se bilder i ditt huvud eller rita mind maps. Kanske är du en dagdrömmare?
Du har konstnärliga gåvor som att måla, skulptera och teckna och har en bra känsla för färg och form. Du tittar förmodligen först på bilder och diagram i en bok innan du läser texten, och är bra på att tänka ut uppfinningar som du skulle tänka dig att skapa. Du tycker om att ta kort på vänner och platser som du besöker, samt att filma din omgivning. Du inspireras av att använda dataprogram som Moviemaker, Photoshop och Powerpoint.
Du är bra på att tänka tredimensionellt, som hur en sak ser ut från baksidan även om du bara kan se den framifrån. Du har ett starkt visuellt minne och har lätt för att hitta vägen även vid nya platser som är okända för dig. Kartor är oftast lätta att tyda.
Du behöver få arbeta i en kreativ miljö med mycket bilder.
Interpersonella människor drar nytta av andra människor. De är ofta utåtriktade och meddelar sig lätt med andra. Människokloka(interpersonella) människor tycker om att arbeta med, lära, hjälpa och vara med människor.
Om du interpersonell är du en omtänksam person som tycker om att umgås med många vänner. Dessutom har du många vänner och bekanta. Du tycker om att prata och har en personlig utstrålning och har lätt för att övertyga och övertala andra människor. Du är förmodligen duktig på att organisera och hjälpa. Människokloka är oftast bra på att uppmuntra andra och duktiga på att lösa konflikter. Du har en bra förmåga att berätta hur andra mår genom att lyssna till deras tonfall eller se på deras kroppsspråk. Människor kommer ofta till dig för att få råd eller bara prata. Du bryr dig verkligen om andra och har en stor empati. Du är en sådan person som blir glad av att kunna hjälpa andra och ge gåvor eller tjänster till människor du stöter på.
Du är förmodligen med i någon förening eller klubb. Lagsporter är något du finner glädje i. Aktiviteter som du gör tillsammans med andra sporrar dig och fyller dig med energi. Du tackar sällan nej till inbjudningar och fester med vänner om du har tid och möjlighet att gå.
Du lär dig genom att arbeta med andra. Du behöver få diskutera, debattera och bolla med andra för att kunskapen ska befästas.
Lär dig genom att försöka förstå personer du läser om och tolka deras motiv och avsikter. Du kan lära dig nya saker genom gemensamma övningar, intervjuer, samtal, lekar eller spel. Underskatta inte övningen att lära ut till andra, det hjälper dig ännu mer än dem du lär ut till.
Om du interpersonell är du en omtänksam person som tycker om att umgås med många vänner. Dessutom har du många vänner och bekanta. Du tycker om att prata och har en personlig utstrålning och har lätt för att övertyga och övertala andra människor. Du är förmodligen duktig på att organisera och hjälpa. Människokloka är oftast bra på att uppmuntra andra och duktiga på att lösa konflikter. Du har en bra förmåga att berätta hur andra mår genom att lyssna till deras tonfall eller se på deras kroppsspråk. Människor kommer ofta till dig för att få råd eller bara prata. Du bryr dig verkligen om andra och har en stor empati. Du är en sådan person som blir glad av att kunna hjälpa andra och ge gåvor eller tjänster till människor du stöter på.
Du är förmodligen med i någon förening eller klubb. Lagsporter är något du finner glädje i. Aktiviteter som du gör tillsammans med andra sporrar dig och fyller dig med energi. Du tackar sällan nej till inbjudningar och fester med vänner om du har tid och möjlighet att gå.
Du lär dig genom att arbeta med andra. Du behöver få diskutera, debattera och bolla med andra för att kunskapen ska befästas.
Lär dig genom att försöka förstå personer du läser om och tolka deras motiv och avsikter. Du kan lära dig nya saker genom gemensamma övningar, intervjuer, samtal, lekar eller spel. Underskatta inte övningen att lära ut till andra, det hjälper dig ännu mer än dem du lär ut till.
Intrapersonella människor är särkilt bestämda av sig och kan arbeta bra med personliga mål och deadlines. De kan ibland gå undan och finner det lättare att arbeta ensam och i tysthet. Det är troligt att de är starka i en eller två till intelligenser.
Om du är jagklok (intrapersonell) har du god självkännedom. Du är bra på att veta hur du mår, varför du gör som du gör och reagerar i bestämda situationer. Du är självständig och skiljer dig ibland från mängden. Om du är intrapersonell är du ganska oberoende av andra och blir glad när du får tillfälle att vara ensam. Du har ett stort behov av eget utrymme. Ibland kan du upplevas som blyg eller osocial.
Du har också en bestämd karaktär. Du känner till dina svaga och starka sidor och vet förmodligen vad du vill bli när du blir äldre. Du kan lätt sätta upp personliga mål och är duktig på att motivera dig själv att följa dem. Många jagkloka har en hobby som de sysslar med på egen hand.
Du kan vara intresserad av religion och fundera mycket på livsfrågor. För att uttrycka dina innersta känslor och tankar kan du använda dig av konst, drama, musik, dagbok eller en on-line-blogg.
Du lär dig bättre och tänker bättre när du arbetar ensam. Du behöver också få arbeta i din egen takt. Repetera det du lärt dig och relatera det till något du upplevt. Att forska på egen hand och ta reda på information kan ibland passa dig bättre än att få det leverat via en föreläsning. Du vill gärna veta vad du har för nytta av det du ska lära dig, innan du tränar på det. Tester där du testar dig själv eller självrättande kort passar dig bra. Du lär dig även genom att reflektera och utvärdering.
Om du är jagklok (intrapersonell) har du god självkännedom. Du är bra på att veta hur du mår, varför du gör som du gör och reagerar i bestämda situationer. Du är självständig och skiljer dig ibland från mängden. Om du är intrapersonell är du ganska oberoende av andra och blir glad när du får tillfälle att vara ensam. Du har ett stort behov av eget utrymme. Ibland kan du upplevas som blyg eller osocial.
Du har också en bestämd karaktär. Du känner till dina svaga och starka sidor och vet förmodligen vad du vill bli när du blir äldre. Du kan lätt sätta upp personliga mål och är duktig på att motivera dig själv att följa dem. Många jagkloka har en hobby som de sysslar med på egen hand.
Du kan vara intresserad av religion och fundera mycket på livsfrågor. För att uttrycka dina innersta känslor och tankar kan du använda dig av konst, drama, musik, dagbok eller en on-line-blogg.
Du lär dig bättre och tänker bättre när du arbetar ensam. Du behöver också få arbeta i din egen takt. Repetera det du lärt dig och relatera det till något du upplevt. Att forska på egen hand och ta reda på information kan ibland passa dig bättre än att få det leverat via en föreläsning. Du vill gärna veta vad du har för nytta av det du ska lära dig, innan du tränar på det. Tester där du testar dig själv eller självrättande kort passar dig bra. Du lär dig även genom att reflektera och utvärdering.
Musikaliska människor tycker om och lär sig via musik och rytmer. Den musikaliska intelligensen handlar om att överföra informationen genom ljud, sång, musik och att lyssna till jinglar, rytmer och ramsor.
Om du är musikklok tycker du förmodligen om olika typer av musik och musikstilar, och väljer låt efter hur du mår.
Du kan oftast spela ett eller flera instrument och tycker mycket om att sjunga. Ofta kommer du på dig själv med att nynna, vissla, trumma med en penna eller sjunga. Melodier fastnar lätt i huvudet. Du associerar många ord och uttryck till låtar som du kan. Många musikkloka tycker om att skriva egna låtar.
Om du är musikalisk tycker du om att skapa och lyssna till musik. Du kommer lättare ihåg saker genom att repetera saker för dig själv rytmiskt. Du behöver få använda dig av musik, sång, rim och rytmer vid din inlärning. Dessutom jobbar du som bäst med musik i bakgrunden. En viss typ av musik kan till och med göra din inlärning effektivare. Låt olika låtar associera till det du ska lära in.
Om du är musikklok tycker du förmodligen om olika typer av musik och musikstilar, och väljer låt efter hur du mår.
Du kan oftast spela ett eller flera instrument och tycker mycket om att sjunga. Ofta kommer du på dig själv med att nynna, vissla, trumma med en penna eller sjunga. Melodier fastnar lätt i huvudet. Du associerar många ord och uttryck till låtar som du kan. Många musikkloka tycker om att skriva egna låtar.
Om du är musikalisk tycker du om att skapa och lyssna till musik. Du kommer lättare ihåg saker genom att repetera saker för dig själv rytmiskt. Du behöver få använda dig av musik, sång, rim och rytmer vid din inlärning. Dessutom jobbar du som bäst med musik i bakgrunden. En viss typ av musik kan till och med göra din inlärning effektivare. Låt olika låtar associera till det du ska lära in.
Matematiska-logiska människor frågar många frågor och är bra på att lösa gåtor. De tycker också om att experimentera och se logiska och numeriska mönster i deras arbete genom att hitta samband mellan delar av information.
Om du är logisk (klurklok) är du bra på att lösa problem genom att använda siffror och logik och kan tänka ut ”vad händer om” scenarier för skojs skull. Du har lätt för matematik. Du tycker om statistik som t.ex. sportstatistik.
Om du är matteklok är NO, matte och datorundervisning förmodligen dina bästa ämnen.
Du är också förmodligen bra på att lösa design problem och lista ut hur nånting fungerar och är bra på detaljer. Kanske tycker du om att göra hemliga koder för dina vänner eller lösa mysterier? Strategiska brädspel som risk, monopol passar dig utmärkt.
Du tycker också om att ha ordning och reda bland dina saker och skriver listor innan du gör saker, en sak i taget. Du tycker om att tänka igenom ett problem noggrant och fundera ut konsekvenserna innan du genomför saker.
Du lär dig genom att göra anteckningar och använda dig av en punktlista. Du lär dig också genom att gruppera och ordna fakta. Använd siffror och beräkningar i dina inlärning, likaså experiment. Gör statistik och redovisa den med hjälp av Excel. Den klurkloka vill även få komplicerade problem att lösa.
Om du är logisk (klurklok) är du bra på att lösa problem genom att använda siffror och logik och kan tänka ut ”vad händer om” scenarier för skojs skull. Du har lätt för matematik. Du tycker om statistik som t.ex. sportstatistik.
Om du är matteklok är NO, matte och datorundervisning förmodligen dina bästa ämnen.
Du är också förmodligen bra på att lösa design problem och lista ut hur nånting fungerar och är bra på detaljer. Kanske tycker du om att göra hemliga koder för dina vänner eller lösa mysterier? Strategiska brädspel som risk, monopol passar dig utmärkt.
Du tycker också om att ha ordning och reda bland dina saker och skriver listor innan du gör saker, en sak i taget. Du tycker om att tänka igenom ett problem noggrant och fundera ut konsekvenserna innan du genomför saker.
Du lär dig genom att göra anteckningar och använda dig av en punktlista. Du lär dig också genom att gruppera och ordna fakta. Använd siffror och beräkningar i dina inlärning, likaså experiment. Gör statistik och redovisa den med hjälp av Excel. Den klurkloka vill även få komplicerade problem att lösa.